Jij of U? Wat is het beste voor je website?

Sinds enkele jaren is dit een steeds vaker voorkomend vraagstuk. Eerst was het vanzelfsprekend om de bezoeker van jouw website aan te spreken met u. Dit was beleefd en er werd gedacht zo meer klanten te trekken. Tijden veranderen, generaties verstrijken. Dit betekent dat niet iedereen het nog fijn vindt om met u aangesproken te worden. Hieronder volgen tips voor het maken van deze keuze.

Schrijf zoals je praat

Misschien heel lastig, maar dit is iets wat je zeker moet proberen. Hoe spreek je normaal met klanten aan de telefoon? Als dit heel formeel is, spring dan niet meteen over op tutoyeren op je website. Andersom geldt hetzelfde. Vaak is het ook zo dat je in een gesprek met iemand al snel overspringt van ‘u’ naar ‘jij’. Je voelt dan vaak een klik met iemand. Op de website is dit natuurlijk lastig. Denk goed na over hoe jij jouw klant tijdens een telefoongesprek of mail aanspreekt en ook hoe deze jou aanspreekt. Gebruik deze kennis voor het maken van de keuze tussen ‘u’ of ‘jij’ op jouw website.

Rekening houden met je doelgroep

Doelgroepen kunnen natuurlijk erg van elkaar verschillen. Is jouw doelgroep vooral jongeren, dan zal je eerder gebruik maken van ‘jij’. Zullen jouw klanten daarentegen formeler zijn, gebruik ‘u’. Waarom verwacht je eerder de u-vorm bij Nespresso dan bij Bart Smit? Precies, de doelgroep. Daarnaast hoeft het gebruik van ‘u’ niet meteen ongemakkelijk te worden. Je kan dit best goed combineren met modern taalgebruik. Hierdoor benader je de klanten toch formeel, zonder dat ze zich ongemakkelijk gaan voelen.

Consequentie

Je moet er absoluut wel voor zorgen dat je consequent blijft op je website. Gebruik niet op de ene pagina ‘u’ en op de andere opeens ‘jij’. Dit werkt verwarrend. Gebruik daarnaast niet alleen op je website telkens hetzelfde, maar ook op social media, contactformulieren en e-mails. Je spreekt mensen/klanten in een gesprek ook niet de ene dag aan met ‘u’ en de andere dag met ‘jij’. Dit is heel raar en verwarrend. Je kunt echter wel uitzonderingen maken met e-mail marketing, door je adreslijsten te splitsen in doelgroepen.