De efficiëntie en het succes van een organisatie hangt tegenwoordig nauw samen met de software die gebruikt wordt. Voor allerlei activiteiten of vraagstukken is er wel een tool. Je wilt natuurlijk de meest handige. Het kan ook voordelig zijn om het aantal apps minimaal te houden. Je zult daarom de tools moeten kiezen ze de meeste functionaliteiten hebben of juist zo simpel en algemeen zijn, dat ze breed inzetbaar zijn. Om je een handje te helpen met het kiezen van de juiste tools, staan hier de belangrijkste op een rij.
Trello
Dit is nou typisch een voorbeeld van simpel en daarom breed inzetbaar. Less is more. Bij Trello maak je borden aan. Op een bord bevindt zich een lijst en in lijsten weer kaarten. Je maakt bijvoorbeeld een bord voor een team. Hier maak je lijsten op. Een lijst kan dienen als categorie voor taken. En de taken zelf worden uitgelegd in kaarten. Aan kaarten kun je checklists, bestanden, opmerkingen, deadlines en nog veel meer toevoegen. Trello was altijd gratis, maar is voor business nu vaak betaald.
Google tools
De tools van Google zijn onmisbaar. Google biedt Gmail (met al zijn extensies), Drive, Chrome (ook met veel handige extensies) en nog veel meer. Als je met dit GMail hebt gewerkt, wil je nooit meer een ander e-mailprogramma. Er zijn veel extensies voor Gmail, zoals Streak, die processen waarbij je contacten in verschillende fases in kunt delen. Dit kan handig zijn voor het bijhouden van welke contacten in welke fase van een activiteit zitten. Dit kan heel goed van pas komen bij sales.
Nostradamus
De personeelsplanning kun je in Excel of Google Spreadsheets maken. Je maakt dan zelf de layout en bepaalt de factoren die je erbij wilt betrekken. Als de personeelsplanning klaar is, deel je hem met het personeel. Echt overzichtelijk is dit vaak niet, vooral niet als je heel veel informatie erin wilt verwerken. In ieder geval kan Nostradamus je helpen. Dit bedrijf biedt software voor de personeelsplanning en urenregistratie.