Leads genereren is enorm belangrijk voor je bedrijf. Vooral als een groot gedeelte van je sales zich online afspelen via je eigen webshops of een website. Voor we dieper ingaan op hoe je nou precies leads kunt genereren, zal ik eerst even uitleggen wat leads nou eigenlijk zijn.
Wat zijn Leads?
Wat zijn leads nou precies? Een lead is een begrip uit de Amerikaanse marketing-sector. Vrij vertaald naar het Nederlands betekent het eigenlijk een spoor. Kortom, het spoor dat een potentiële klant achterlaat op het Internet. Bijvoorbeeld op je website of via een advertentie. Stel, je hebt met je bedrijf een website waar je duizend bezoekers per dag mee trekt. Dan zijn dit niet per se leads. Dit zijn enkel bezoekers. Of verkeer, zoals je het in ICT zou noemen. Maar wanneer zijn het dan leads? Een bezoeker wordt een lead op het moment dat zij een spoor achterlaten dat traceerbaar is. Een spoor dat ervoor zorgt dat jij of jouw salesteam deze persoon kunnen bereiken.
Verschillende leads genereren
Een voorbeeld van een lead is een klant die zich aanmeldt voor een nieuwsbrief en zijn of haar emailadres achterlaat. Dan is zij een lead geworden. Je weet nu namelijk dat deze persoon interesse heeft in uw bedrijf of producten en je weet hoe deze persoon te bereiken is. Een ander voorbeeld is wanneer iemand kiest om een offerte aan te vragen of wanneer iemand doorklikt op een advertentie.
Het is bij leads belangrijk dat je ze zo goed en effectief mogelijk binnenhaalt. Dat wil zeggen dat niet alleen het genereren van leads heel belangrijk is, maar ook het creëren van een effectief opererend salesteam dat er voor zorgt dat de leads veranderen in klanten.
Hoe krijg ik meer leads?
De meest effectieve manier om leads te genereren is om goed te analyseren wat een potentiële lead precies komt doen op je website. Waarom komen deze personen op jouw website en hoe hebben ze jou gevonden? Het is dus belangrijk dat je goed weet wie je potentiële klanten zijn en waar je ze kunt vinden. Zodra je dit weet en je de website van je bedrijf zo hebt ingericht dat het zo interessant mogelijk is voor zoekmachines en je klanten, zul je zien dat het verkeer toe gaat nemen.
Nu moet je er nog voor zorgen dat deze bezoekers leads worden.
Dit kun je doen door effectief gebruik te maken van een techniek die Inbound marketing heet. Hierbij zorg je ervoor dat er op je website heel veel manieren zijn voor je klant om een spoor achter te laten in de vorm van een e mailadres, telefoonnummer of andere persoonlijke informatie.
Een effectieve strategie om deze inbound marketing toe te passen is bijvoorbeeld het weggeven van gratis informatiepakketten in de vorm van eBooks, gratis cursussen of bepaalde productpakketten. Als mensen interesse hebben in je bedrijf of je producten zullen ze dit heel graag downloaden. Je geeft dus eigenlijk een service weg in ruil voor de informatie van de bezoeker. Op deze manier converteer je heel effectief bezoekers in leads.