Ben jij ondernemer of ben je leidinggevende? Dan is het goed dit artikel even goed door te lezen. In dit artikel wordt Agile werken toegelicht. Agile werken staat letterlijk voor wendbaar, lenig en flexibel. Deze drie aspecten zorgen er voor dat jouw team in staat is klantgerichter en efficiënter te werken. Dat is toch de droom van iedere leidinggevende? Zorg er dus voor dat jij en jouw team agile werken. Maar wat is agile werken, hoe kan je ervoor zorgen dat jouw team agile werkt en waarom zou je agile werken? Om daarachter te komen zul je dit artikel verder moeten doorlezen.
Wat is agile werken
Zoals hierboven al is genoemd staat agile letterlijk voor wendbaar, lenig en flexibel. Agile is een manier van denken, werken en organiseren. Agile werken is dus redelijk specifiek, dit leer je dan ook niet binnen een week aan. Door agile te werken zorg je ervoor dat jouw team snel inspeelt op veranderingen. Door snel te kunnen inspelen op veranderingen kun je veel tijd besparen, dit voorkomt stress waardoor er kwalitatief goed gewerkt zal blijven worden. Dit heeft direct invloed op de klanttevredenheid. Eigenlijk heeft agile werken alleen maar voordelen in plaats van nadelen, voor zowel de klant als jouw team. Maar hoe ga je agile te werk en hoe zorg je ervoor dat jouw personeel agile te werk gaat? Dat wordt hieronder verder uitgelegd.
Principes
Om agile te werken zul je een transformatie moeten doormaken binnen de organisatie. Je zult daarbij rekening moeten houden met een aantal verschillende aspecten. Als eerste zul je een flexibele strategie moeten bedenken. Dit betekent dat al jouw medewerkers weten waarom en waar de organisatie voor bestaat. Het is belangrijk dat je als organisatie vanuit een doel werkt, dit zal jouw personeel motiveren en inspireren. Daarnaast is het belangrijk om met multidisciplinaire team te werken, dit heeft veel voordelen. Veel handen maken licht werk! Het is ontzettend belangrijk dat je verschillende team hebt, hierdoor zal jouw organisatie sneller en beter te werk gaan. Ieder team is ergens verantwoordelijk voor. Binnen ieder team is er een leidinggevende , deze communiceert weer met de andere leidinggevende. Zijn er problemen? Dan kunnen zij dit snel oplossen. Teams hebben de drang steeds beter te worden, ze worden bevlogen en misschien zelfs betrokken! Om goed te blijven communiceren moet er gebruik worden gemaakt van korte cycli. Er is een duidelijke planning en structuur. Het werk wordt gemaakt en er worden feedback rondes gedaan, ieder team kan zo feedback geven op elkaar. Op deze manier blijft de kwaliteit hoog en willen de teams niet onderdoen voor elkaar. Het is wel belangrijk dat de teams onderling één team vormen, het moeten geen concurrenten worden. Het is als in de formule 1. Ieder team streeft naar hetzelfde doel, de coureur laten winnen. Als laatste is het belangrijk dat de organisatie visueel te werk gaat. Een team en vooral de klant wil continu de voortgang kunnen toetsen. Dit doe je door informatie met elkaar te delen.