Veel bedrijven investeren veel geld in een prachtige website en denken de teksten dan zelf even snel te kunnen maken. Er is altijd wel iemand binnen het bedrijf die een leuke tekst kan schrijven, toch? Dat is misschien iets te makkelijk gedacht. Leuk schrijven is namelijk zeker geen copywriting en zal dus ook niet voor extra bezoekers op je website zorgen. Daarom delen we in dit artikel de do’s en don’ts van copywriting.
Don’t: teveel vakjargon gebruiken
Voor jou is alles binnen jouw vakgebied gesneden koek, maar ga er niet van uit dat dit voor bezoekers ook zo is. Vermijd daarom het gebruik van vakjargon als je webteksten, blogs of berichten voor social media. Zo zorg je dat je in begrijpelijke taal blijft schrijven. Houd daarbij altijd in je achterhoofd dat iemand die helemaal niks van het onderwerp afweet het zou moeten kunnen begrijpen.
Don’t: keyword stuffing
De juiste zoekwoorden gebruiken in webteksten of blogs is slim, maar zorg ervoor dat je niet overdrijft. Het veelvuldig gebruiken van zoekwoorden noemen we ook wel keyword stuffing. Dit is niet alleen hinderlijk voor je lezers, ook Google is hier niet echt fan van.
Don’t: verschillende aanspreekvormen gebruiken
Maar al te vaak zien wij webteksten voorbij komen waar eerst gesproken wordt over ‘u’, om vervolgens over te gaan op ‘jij’. Het maakt niet uit wat je kiest, als je maar zorgt dat je consistent blijft. Als je eenmaal besluit om ‘u’ te gebruiken, zorg er dan ook voor dat je dit in de rest van de tekst ook doet.
Do: verdeel je tekst in alinea’s
Zoals ik eerder schreef is te veel tekst niet fijn om te lezen. Door alinea’s te gebruiken maak je een tekst interessant. Bovendien is een tekst gemakkelijker te scannen als het verdeeld is in verschillende tekstblokken. Zorg ervoor dat de tekst op een leuke manier op de pagina staat en maak gebruikt van bijpassende afbeeldingen, foto’s of video’s om de aandacht vast te houden.
Do: weet voor wie je schrijft
Een goede webtekst, blog of bericht voor social media is niet geschreven voor iedereen, maar wel voor degene die je wil bereiken. Daarom is het belangrijk om te weten voor wie je schrijft, wat zijn of haar probleem is of waar hij of zij naar op zoek is.
Do: zorg voor een duidelijke call-to-action
Een goede call-to-action maakt het voor je bezoekers gemakkelijk om contact met je op te nemen. En laat dat nou precies de bedoeling zijn van copywriting. Dit doe je door een alinea af te sluiten met een pakkende zin, gevolgd door een opvallende button. Je kunt de button op laten vallen door een andere kleur te gebruiken, groter te maken of te laten inspringen. Wat je ook kiest, zorg dat het voor je bezoekers duidelijk is hoe ze contact met je kunnen opnemen.