Het marktpotentieel van jouw bedrijf berekenen

Voor veel bedrijven is het belangrijk om te weten wat het marktpotentieel is. Voor veel bedrijven is dit echter heel lastig. Wat is markt? Wie zijn al klant en wie nog niet? Zijn de potentiële klanten net zo belangrijk voor het bedrijf als de huidige klanten? Allemaal vragen die voorbij komen bij het berekenen van het marktpotentieel van een bedrijf. In deze blog zal worden uitgelegd hoe en waarom je het marktpotentieel van jouw bedrijf moet berekenen.

Waarom?

Het marktpotentieel berekenen is heel belangrijk. Het is eigenlijk kijken welk gedeelte van de markt al klant is en welk gedeelte nog niet. Daarna kun je door middel van een marktanalyse bepalen welke potentiële klanten voor jouw bedrijf het belangrijkst zijn. Het heeft natuurlijk geen zin om veel geld uit te geven aan dure reclamecampagnes die vervolgens vrij weinig opleveren omdat de markt al verzadigd is. Het is daarom zeer belangrijk om eerst inzicht te krijgen in het marktpotentieel door gebruik te maken van een marktanalyse. Maar hoe bereken je dit marktpotentieel precies?

  1. Klanten analyseren

Het is belangrijk om eerst naar je eigen klantenbestand te kijken. In welk klantensegment ben je het sterkst vertegenwoordigd? Het is belangrijk om te weten binnen welke branches je klanten zitten, welke klantengroepen de meeste omzet opleveren en wat de omvang van je klanten is. Daarnaast zijn ook de rechtsvorm en de regio waarbinnen je goed vertegenwoordigd bent belangrijk om te weten. 

  1. Afzetten tegen de markt

De volgende stap is het berekenen van het marktaandeel. Het is heel belangrijk om te weten hoeveel procent van de markt je in je bezit hebt. Het aantal klanten zegt natuurlijk niet veel, want de grootte van de markten kunnen sterk variëren. Daarnaast moet je proberen de mediane omzet per marktsegment te berekenen.

  1. Potentiële omzet berekenen en leads verzamelen

Vervolgens ga je op zoek naar de marktsegmenten waar je al goed vertegenwoordigd bent maar waar ook nog veel rek in de markt zit. Vervolgens vermenigvuldig je het aantal potentiële klanten met de mediane omzet om de potentiële omzet te krijgen. Nu je een duidelijk beeld hebt kun je gaan kijken in welke marktsegmenten je marketingcampagnes wilt opzetten.