Het product ontwerp vormt een merk. Een nieuw product moet dus bij het bestaande merk en het assortiment passen. Anders is het niet herkenbaar als van dat merk. Verder dient het ontwerp er leuk uitzien en handig in gebruik zijn.
Wisselwerking
Tussen productontwerp en merk moet dus onderlinge harmonie zijn. Ze beïnvloeden elkaar. Als een merk eenmaal gedefinieerd is, is het belangrijk dat producten die daarna worden ontwikkeld bij die definitie passen. De herkenbaarheid van een product is namelijk essentieel om de doelgroep aan te spreken. Andersom kan het nieuwe product dan ook weer als toevoeging dienen in de herkenbaarheid van het merk. Dit komt dan omdat er meer is van het product en er hopelijk ook meer klanten mee gezien worden.
Sommige (potentiële) klanten hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor merk A in plaats van B. Als het product herkenbaar maakt, maak je die voorkeursbeslissing voor klant alleen maar duidelijker.
Klanttevredenheid
Om te zorgen dat bestaande klanten opnieuw voor jouw product kiezen, in plaats van dat van de concurrent, is klanttevredenheid belangrijk. In het nieuwe productontwerp is het daarom van belang dat hetgeen wordt voort gezet, wat klanten waarderen in je product. Zo behoud je de bestaande klanttevredenheid. Aan de andere kant verbeter je wat volgens hen beter kan. Op die manier verbeter je de klanttevredenheid.
Duidelijke voordelen
Om nieuwe klanten te overtuigen van producten met jouw merk, is het van belang dat de voordelen direct duidelijk zijn. Dit is belangrijker bij relatief goedkope producten. Bij deze producten niet te moeite waard vinden om er te lang over na te denken. Bij duurdere aankopen, zoals bij de aanschaf van een laptop, loont de tijd voor afweging meer. Het kan in ieder geval geen kwaad als jouw productontwerp duidelijkere voordelen heeft dan de concurrent.
Vooral bij herhaalaankopen zal een klant uiteindelijk een voorkeur voor een bepaald merk ontwikkelen. Dit bespaart de klant tijd, omdat hij of zij weer niet steeds opnieuw alle opties met elkaar hoeft te vergelijken.
Kortom, bij productontwerp is het belangrijk om de verbinding met het merk te erkennen en behouden. Zo wordt de bestaande klanttevredenheid met je merk automatisch geassocieerd met je nieuwe product. Daarbij is bij vooral nieuwe producten op de markt die niet duur zijn essentieel om de voordelen opvallend te maken in het ontwerp. Uiteindelijk wil je dat jouw merk de voorkeur van klanten wordt. Dit is onder andere een resultaat van product en merk, welke synergie kunnen leveren als je het goed doet. Dit zijn ook zaken waar design bureaus rekening houden bij het ontwikkelen van producten.