Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk omzet genereren. Een manier om je omzet te verbeteren is het werven van loyale klanten. Loyale klanten zijn consumenten die altijd terugkomen naar jouw onderneming omdat ze zo tevreden zijn. Ook vertellen ze hun vrienden en familie over jouw bedrijf op verjaardagen. Je snapt dus wel waarom je als bedrijf zoveel mogelijk loyale klanten wilt. Hieronder lees je hoe je dit het beste kunt doen.
Product / dienst
De meest logische tip is dat je ervoor moet zorgen dat je klanten je product of dienst helemaal geweldig vinden. Zorg ervoor dat je klanten nergens over te klagen hebben en andere mensen vertellen over hoe geweldig je product wel niet is.
Communicatie
Als klant voel je je niet graag een nummertje binnen een bedrijf. Een manier om loyale klanten te werven is door simpelweg met ze te praten. Dit hoeft niet per se in de winkel te zijn maar kan ook via de e-mail gaan. Wanneer klanten van een bedrijf een fijne kerst gewenst krijgen is dit goed voor de loyaliteit van deze klant. Hij denkt direct aan het bedrijf en zal misschien wel langsgaan om nog iets te kopen. Ook voelt hij zich echt verbonden met het bedrijf.
Klantenservice
Het gebeurd ieder bedrijf wel eens, je produceert een geweldig product maar op een dag blijkt er bij een klant toch iets mis te zijn met het product. Dit is erg slechte publiciteit voor het bedrijf en bevorderd de loyaliteit van de klant natuurlijk niet. Dit kan echter helemaal omgedraaid worden door een goede klantenservice. Wanneer de klant met dit probleem uitstekend geholpen wordt en haar probleem opgelost wordt zal ze niet meer denken aan het defecte product maar aan de geweldige service. Dit zal voor loyalere klanten zorgen omdat ze nu weten dat ze altijd goed geholpen zullen worden.
Extraatjes
Klanten voelen zich graag speciaal. Een manier om loyale klanten te werven zijn persoonlijke extraatjes. Denk aan een persoonlijke korting omdat een klant al 5 jaar ingeschreven staat in het systeem. Dit kost je als winkel niet bizar veel geld maar zorgt voor een goed gevoel bij de klant. Ook een persoonlijk spaarsysteem kan hierbij helpen. Wanneer klanten kunnen sparen voor bepaalde prijzen of kortingen zullen ze vaker terugkomen om hun kaart maar vol te krijgen.