Ondernemen in Duitsland: waar moet je rekening mee houden?

1. Waarom ondernemen in Duitsland?

Duitsland is al jaren dé belangrijkste handelspartner van Nederland. Dat er vanuit Duitsland veel naar Nederland geëxporteerd wordt, hebben we met name te danken aan de Rotterdamse Haven. Andersom is Duitsland ons grootste buurland en heeft het een zeer centrale en gunstige ligging binnen Europa. Niet gek dus dat veel bedrijven in Nederland willen uitbreiden naar Duitsland. Toch zitten hier wat haken en ogen aan.

2. Sprechen Sie Deutsch?

Het grootste en meest duidelijke verschil zit hem natuurlijk in de taal. Hoewel Nederland en Duitsland buurlanden zijn, spreekt lang niet iedereen elkaars taal. In Nederland spreken de meeste mensen over het algemeen goed tot zeer engels, maar in Duitsland is dit lang niet altijd het geval. Bovendien gaan de Duitsers er vaak al snel van uit dat hun relatiepartner de Duitse taal wel beheerst. Wanneer je in Duitsland wil gaan ondernemen is het dus handig om een Duitse werknemer in dienst te hebben. Op de eerste plaats voor de taal, maar ook voor het overbruggen van de culturele verschillen kan dit erg handig zijn.

3. Culturele verschillen om rekening mee te houden

Hou er rekening mee dat de hiërarchie in Duitsland veel sterker aanwezig is dan in Nederland. Titels zijn bijvoorbeeld erg belangrijk en er wordt ook waarde gehecht aan het gebruiken hiervan. Heeft je relatiepartner een titel? Gebruik deze dan. Daarnaast is de directeur degene die de beslissingen maakt. De overlegcultuur die Nederland heeft, is in Duitsland niet aanwezig.

Daarnaast is er een duidelijk verschil in het gebruik van aanspreekvormen van Nederland en Duitsland. Waar in Nederland iedereen al vrij snel overschakelt naar het gebruik van ‘je’ en ‘jij’, wordt er in Duitsland over het algemeen alleen ‘u’ gezegd, oftewel ‘gesiezt’.

Ook expertise is een belangrijk punt. Waar in Nederland mensen graag generaliseren en het doen overkomen alsof ze overal iets vanaf weten, scoort dit in Duitsland zeker geen punten. Hier moet je juist laten zien welke specifieke kennis en kwaliteiten je in huis hebt en mag je duidelijk laten blijken op welk gebied jij de expert bent.

Ook is het goed om te onthouden dat wanneer je afspraken maakt met een Duitser, dat je hier niet zomaar vanaf kan wijken. In Nederland wordt daar niet zo moeilijk over gedaan, maar voor een Duitser betekent afspraak ook daadwerkelijk afspraak. Als jij hier vanaf wijkt zou dit het vertrouwen wel eens kunnen schaden.

4. Andere tips en tricks

Naast de taalbarrière en de culturele verschillen is het ook goed om rekening te houden met het verschil in wet- en regelgeving. Zorg dus dat je goed op de hoogte hiervan bent, zodat je niet later voor verrassingen komt te staan. Ook is het handig om te kijken naar de institutionele verschillen.

Het moge duidelijk zijn dat er veel komt kijken bij het starten of uitbreiden van een onderneming in Duitsland. Laat je daarom goed adviseren en neem vooral de tijd om de markt te leren kennen en jezelf te kunnen ontwikkelen.