Voor de consument wordt het steeds belangrijker dat alles gepersonaliseerd is, gepersonaliseerde aanbiedingen gebaseerd op de huidige locatie, laatste aankopen en aanbiedingen gebaseerd op de veel bezochte websites. Het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen kan soms aanvoelen als stalken, maar het zorgt over het algemeen voor meer bezoekers en transacties op de websites. Wanneer een bezoeker via een gepersonaliseerde advertentie op de website terecht komt, is de kans op een transactie veel groter.
Personaliseren op locatie
Steeds meer bedrijven zetten dan ook in op gepersonaliseerde advertenties op locaties. Wanneer de consument locatie aan heeft staan, kan er bijvoorbeeld wanneer hij binnen een kilometer van een bepaalde locatie is, een gepersonaliseerde advertentie ontvangen. In het verleden zijn er bijvoorbeeld acties gebruikt dat wanneer de consument binnen 5 minuten na het zien van de advertentie in de winkel stond, de aankoop 50% voordeliger zou worden. Dit zijn specifieke plaats gebaseerde advertenties. Dit kan ook op andere zaken bijvoorbeeld dat iedereen die bepaalde zaken en pagina’s heeft geliked op Facebook een advertentie te zien krijgt. Dit is nog vrij onpersoonlijk, er zijn al vele persoonlijkere acties mogelijk.
Ontzorgen consument
Zo zijn er steeds meer kledingmerken die kledingboxen aanbieden, een gepersonaliseerde set kleding die je toegestuurd krijgt op basis van aangegeven voorkeuren en maten. Het bedrijf gaat aan de slag om de consument te ontzorgen maar er toch modieus uit te laten zien. Dit is een voorbeeld van gemak, bedrijven spelen in op gemak voor de klant,
Ook spelen veel bedrijven in op onzekerheid bij de consument, wanneer de consument een artikel in het winkelmandje laat liggen, of meerdere keren hetzelfde artikel bekijkt, ontvangt de consument een dag later een kortingscode voor het betreffende artikel. Dit is een voorbeeld van inspelen op de behoefte van de consument.
Gebruik van Big Data
Doordat bedrijven steeds meer weten door het gebruik van Big Data en bijvoorbeeld de inzet van Chatbots, kunnen consumenten ook steeds persoonlijker benaderd worden. Ook het accepteren van Cookies op een website zorgt ervoor dat websites veel gegevens over de consument verkrijgt.
AVG
De personalisatie is gebaseerd op gegevens die een website verkrijgt op het moment dat de consument de pagina bezoekt, echter, met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming(AVG), wordt het lastiger om gegevens te verzamelen, doordat de consument hier nu expliciet toestemming oovr dient te geven. Dit neemt niet weg dat personalisatie naast een stukje ‘Big Brother’ gevoel voor veel gemak zorgt bij de consument. De consument wordt al dan niet gewenst geholpen met het maken van bepaalde keuzes. Hoe meer er gedaan wordt aan personalisatie, des te sneller gaat het beslissingsproces van de consument.