Employer branding, het wegzetten van jouw bedrijf als ideale werkplek. Dit is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. De arbeidsmarkt wordt namelijk steeds krapper. Er ontstaat daarom een strijd om goede werknemers aan te trekken en de huidige werknemers te behouden. Om dit goed te doen is het belangrijk om nu te beginnen met employer branding. Hieronder lees je een aantal tips om dit het beste te doen.
Wat is het onderscheidende vermogen van jouw bedrijf?
Het is enorm belangrijk om als bedrijf onderscheidend te zijn. In feite is ieder bedrijf dit ook wel. Het is alleen zaak om dit onderscheidende vermogen te ontdekken. Dit is zo belangrijk omdat je met dit onderscheidende vermogen goede reclame voor je bedrijf kunt maken. Hoe kom je er nu achter wat jouw onderscheidende vermogen is. Wat kan helpen is een brainstorm sessie te organiseren. Vraag daarin aan je medewerkers waarom hun nu zo graag bij jou werken. Wanneer je hier overkoepelende waarden vindt is dat waarschijnlijk je onderscheidende vermogen.
Zet een werkenbij-site op
Mensen die op zoek zijn naar werk willen vaak graag weten hoe het er nu precies aan toe gaat binnen een bedrijf. Dit is echter niet altijd goed op te maken uit een vacature. Bovendien wordt de vacature erg lang van deze informatie omdat het niet in 2 a 3 zinnen is uit te leggen. Een oplossing hiervoor is een werkenbij-site. Je kunt hiernaar verwijzen in je vacature. Op deze site kun je goed uitleggen waar je voor staat als bedrijf en wat je de sollicitant kunt bieden. Hij krijgt dan een beter beeld wat hij kan verwachten. Dit zorgt ervoor dat de kans kleiner is dat een nieuwe werknemer weer snel vertrekt omdat hij het niet fijn heeft op zijn nieuwe werk.
Maak gebruik van testimonials
Mensen houden van reviews. Dit is zo wanneer we een nieuwe broek online willen bestellen, maar ook wanneer we een nieuwe baan zoeken. Daarom is het goed om gebruik te maken van testimonials. Testimonials zijn verhalen van huidige werknemers die concreet vertellen waarom ze nu zo graag bij jouw bedrijf werken. Dit geeft je bedrijf een gezicht en biedt de sollicitant echte verhalen van echte medewerkers. Belangrijk is wel om het verhaal authentiek te houden. Maak er dus geen verkooppraatje van, mensen hebben dit vaak al snel door.